Osaajia harvaan asutulle alueelle -hankkeen InnoCamp23-tapahtuma järjestettiin Nurmeksessa 5.-6.10.2023.
Seitsemäntoista Riverian ja Karelian eri alojen opiskelijaa työskentelivät intensiivisesti kahden päivän ajan Hyvärilän kauniissa maisemissa. Opiskelijat olivat kotoisin kuudesta eri maasta ja ikähaarukka oli laaja. Nuorin osallistuja oli 16-vuotias ja vanhimmat opiskelijat olivat yli 35-vuotiaita.
Työskentely tapahtui yhteistyössä Pielisen Karjalan yrittäjien kanssa. Haasteiden teemat liittyivät siihen, kuinka kehittää yritysten toimintaa, Pielisen alueen näkyvyyttä, vetovoimaa ja toimijoiden yhteistyötä
Valtimo Components, Ylä-Karjalan lehti, PIKES, Hyvärilän nuoriso- ja matkailukeskus, Break Sokos Hotel Bomba osallistuivat tapahtumaan jakamalla opiskelijatiimeille yritysten toimintaan liittyvän haasteen. Yritykset myös lahjoittivat summan voittopottiin. Parhaan idean tuottanut tiimi sai 1000€, toiseksi sijoittunut tiimi voitti 400€. Palkintosumman opiskelijat saavat stipendinä. Tapahtumaa tuki myös Nurmeksen ja Valtimon Yrittäjät ry, joita edusti yrittäjä Ella Kärki.
Raadissa toimivat yrittäjä Antti Ikonen, Hannu Urjanheimo P-K:n Yrittäjät, Anne-Mari Karttunen Outokummun Yrittäjät ja Riikka Räsänen Y-akatemia Karelia.
Tapahtumassa korostuivat asiakaslähtöinen työskentely, ongelmaratkaisu- sekä projektinhallintataidot. Yritysmaailman tuntemus toteutui aidosti ja käytännön kautta. Opiskelijat kokivat verkostoitumisen erittäin tärkeäksi niin eri oppilaitosten, eri alojen opiskelijoiden kuin yritysten kesken.

Kuvassa voittajatiimi: Tatjana Kurganova Karelia, Saara Nevalainen Riveria ja Adrian Gil Cueto Riveria.
Voittajatiimi ideoi PIKESIN haastetta: Mitä ja miten viestiä nuorille Nurmeksen työllisyys- ja yrittäjyysneuvontapalveluista, ja millä tavalla yritysneuvontapalveluja tulisi tuottaa nuorille?
Kilpailuraati kuvaili voittajatiimin ideoita ”pölläyttäviksi” ja kohderyhmät hyvin huomioiduksi. Voittajatiimillä oli myös esittää konkreettisia ratkaisuja haasteen antajalle.