Matkailun asiakaspalvelija - Riveria

Matkailualan perustutkinto | Matkailupalveluala

Matkailun asiakaspalvelija

Asiakaspalveluhenkisyyttä ja vuorovaikutusta! Vastaanottovirkailija työskentelee hotellin, kylpylän tai muun matkailukohteen vastaanotossa. Matkailupalvelujen tuottaja puolestaan tarjoaa elämyksiä asiakkaille. Työssä pääsee ideoimaan ja ohjaamaan asiakasryhmiä.

Koulutuksen tiedot

Tutkintotyyppi:

Perustutkinto

Hakuaika:

jatkuva haku

Opintojen laajuus:

180 (osp)

Aloituspäivämäärä:

04.09.2025

Opintojen kesto:

2 - 3 vuotta

Opiskelutapa:

Lähiopiskelu

Paikkakunta:

Joensuu

Kampus:

Joensuu Niskala

Lähipäivät:

Lähiopetusta on arkipäivisin klo 8.00-18.00 välillä. Työelämässä ja projekteissa toimiminen edellyttää osallistumista iltaisin ja viikonloppuisin.

Koulutuksen sisältö

Koulutus antaa sinulle valmiudet monipuolisiin palvelutehtäviin matkailu-, majoitus- ja ravitsemisalalla. Opit tuottamaan palveluja ja tuotteita asiakaslähtöisesti asiakkaiden arkeen, juhlaan ja vapaa-aikaan. Palveluilla voit vaikuttaa asiakkaiden hyvinvointiin, viihtyvyyteen ja turvallisuuteen.

Työssäsi matkailupalvelun asiakaspalvelijana suunnittelet, myyt ja toteutat matkailupalveluja sekä ohjaat, innostat ja neuvot asiakkaita. Keskeistä osaamisa on myös asiakaspalvelu hotelleissa ja muissa majoitusyrityksissä. Ne tarjoavat kansainvälisen työympäristön, jossa tarvitaan kielitaitoa.

Koulutuksen aikana
- perehdyt elämyksiä tuottavien ohjelmapalveluiden valmisteluun, toteutukseen sekä jälkitoimiin
- opit käyttämään hotellijärjestelmiä ja varauskanavia
- opit tuntemaan majoitusalan liiketoimintaa ja eri osastojen työtehtäviä.

Opintoihin voi sisällyttää muun maussa ravintolan asiakaspalvelua, opastuspalveluja tai markkinointia. Opinnot sisältävät projekti- ja tiimioppimista ja niissä voi painottaa yrittäjyyttä ja kansainvälisyyttä.

Tutkinnon perusteet

Kustannukset

Opetus on maksutonta. Kustannuksia tulee työvaatteista ja -kengistä. Kaikille Riverian opiskelijoille suositellaan kannettavaa tietokonetta opiskelun työkaluksi. Opiskelijat hankkivat tietokoneen omakustanteisesti.

Oppivelvolliselle opiskelusta ei aiheudu kustannuksia. Oppilaitos tarjoaa oppikirjat, -materiaalit ja opiskelussa tarvittavat työasut ja -välineet sekä kannettavan tietokoneen.

Opiskelijavalinta

Koulutus soveltuu sinulle, joka olet kiinnostunut matkailualan myynnin, majoituksen tai ohjelmapalvelujen toteuttamisen asiakaspalvelutehtävistä ja haluat palvella ja neuvoa niin kotimaisia kuin ulkomaisia asiakkaita.

Matkailun asiakaspalvelijan työssä tarvitset hyviä viestintä- ja vuorovaikutustaitoja, yhteistyökykyä sekä monipuolista kielitaitoa.

Tässä koulutuksessa edellytetään opiskelijalta suomen kielen taitotasoa YKI 3 tai B1.1 Toimiva peruskielitaito. Jos äidinkielesi ei ole suomi, liitä hakemukselle todistus suomen kielen taidosta. Katso hyväksytyt todistukset kielitaidosta.

Alalla toimiminen edellyttää hyvää fyysistä kuntoa.

Opiskelijat valitaan pääsy- ja soveltuvuuskokeen ja haastattelun perusteella.
Pääsy- ja soveltuvuuskokeen teet verkossa. Testilinkki ja ohje lähetetään sinulle sähköpostilla.

Haastattelut järjestetään oppilaitoksessa jatkuvan haun aikataulun mukaisesti.

Saat haastattelukutsun sähköpostitse. Vain verkkotestin tehneet voidaan kutsua haastatteluun.
Opiskelijat valitaan näiden tulosten perusteella.

Lue tarkemmat valintaperusteet.

Jos äidinkielesi ei ole suomi, liitä hakemukselle todistus suomen kielen taidostasi. Katso hyväksytyt todistukset kielitaidosta.

Opintojen jälkeen

Ammatillisen perustutkinnon suorittaminen antaa yleisen jatko-opintokelpoisuuden. Opintoja voi jatkaa esimerkiksi ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa.

Tutkinnon suorittanut voi työskennellä esimerkiksi hotelleissa tai muissa majoitusliikkeissä, matkailukeskuksissa, ohjelmapalveluyrityksissä, myyntipalveluissa, keskusvaraamoissa tai liikenneyhtiöissä.

Tulosta